€ 0,00

Technische kneepjes

FITNESSAPPARATUUR EN DE TECHNISCHE KNEEPJES

We hebben het al eerder gezegd: in de markt van fitnessapparatuur is sprake van enorm veel variatie en een breed scala aan keuzemogelijkheden. Daarnaast heb je het vaak over een behoorlijke investering. Vandaar dat veel mensen zich graag verder willen verdiepen in de mogelijkheden en de meer technische aspecten van de apparatuur. Op deze pagina besteden wij daarom aandacht aan de belangrijkste technische aspecten en thema’s bij de diverse soorten apparatuur. 

REMSYSTEMEN OP FITNESSAPPARATEN
In alle fitnessapparaten wordt een scala aan remsystemen toegepast. Remmen heeft hier uiteraard een andere betekenis dan het remmen op de openbare weg. Het gaat het vooral ook om de weerstand, de zwaarte van de training. Hieronder lees je een korte beschrijving van de remsystemen en de onderlinge verschillen:

  • Frictierem
  • Magneetrem manueel bediend
  • Magneetrem elektronisch bediend door een servomotor
  • Elektromagneetrem, ook wel EMS of inductierem genoemd
Frictierem
 
In racebikes of spinners wordt meestal een wrijvingsrem gebruikt. Door het remblok met een speciaal slijtvast frictiemateriaal met meer of minder druk op het sneldraaiende vliegwiel te drukken kan de weerstand, de zwaarte ingesteld worden.  Het is dus een soort afklemming van het vliegwiel, vergelijkbaar met de remblokjes op de velg van een gewone fiets.
 
Magneetrem manueel bediend
                                                                  
De magneetrem wordt toegepast bij apparaten waarin geen programma’s zitten. Meestal zijn dit eenvoudige fiets-, cross- en roeimachines. De afremming, dus weerstand, ontstaat door de magneten dichter bij het vliegwiel te brengen. Wanneer de magneten verder van het vlieg wiel komen wordt de weerstand uiteraard lichter. Meestal kan de weerstand in 10 stappen (‘levels’) versteld worden.
 
Magneetrem elektronisch bediend
 
Bij een servomotor wordt de weerstand ook geregeld door magneten vanuit de instelling op de monitor. In de motor zijn 10 tot 16 stappen geprogrammeerd waar binnen de weerstand verdeeld kan worden. Dit systeem wordt toegepast bij fitnessapparaten, fietstrainers, crosstrainers en roeiers met (hartslaggestuurde) programma’s.
 
Elektromagneetrem
 


Ook wel EMS of inductierem genoemd. Dit is het meest geavanceerde remsysteem. Het systeem wordt toegepast op veel Tunturi (fiets)ergometers en crosstrainers. De weerstand kan elektronisch (en traploos) versteld worden vanaf de monitor. bij een EMS remsysteem is een nauwkeurige meting van de Watts en calorieën mogelijk.
 

Een trainer die is uitgerust met een EMS systeem is ook meteen een ergometer. Een ergometer is een trainer die de hoeveelheid arbeid trainingsarbeid zeer nauwkeurig meet. Deze arbeid wordt uitgedrukt in Watts, oftewel het energie verbruik per seconde. De ‘gewone’ fietstrainer meet de snelheid en tijd. Een ergometer meet de totale inspanning in Watt. Hierdoor wordt het calorieverbruik zeer nauwkeurig berekend. Dit kan alleen gemeten worden op een trainer met een officieel erkende en geijkte waarde. Het is niet voor niets dat een ergometer moet voldoen aan internationale normen (EN 957).


HET  VLIEGWIEL EN HET GOEDE GEVOEL
Een goede en prettige fiets- of crossbeweging wordt in hoge mate beïnvloed door het vliegwiel. Vandaar wij steeds vaker vragen krijgen over het gewicht van dit vliegwiel. De trainers van Tunturi zijn uitgerust met relatief zware vliegwielen. Deze zijn van belang voor een soepele en comfortabele beweging en weerstand (afremming).
Hoe dat precies werkt, vraagt om een korte uitleg van het begrip ‘massasnelheid’.


‘MASSASNELHEID’
De massasnelheid is bepalend voor de goede doorloop van het vliegwiel.
De factoren die deze massasnelheid bepalen zijn: 

  • De draaisnelheid van het vliegwiel
  • De omvang/grootte van het vliegwiel
  • Het gewicht van het vliegwiel
  • De soort afremming (magneet, elektromagneet)

De juiste keus uit deze factoren bepaalt of de  perfecte fiets- of crosseigenschappen worden  gerealiseerd. Tunturi kiest voor een hoge  draaisnelheid in combinatie met een relatief zwaar vliegwiel. Deze hoge draaisnelheid zorgt voor een subliem fiets- of crossgevoel. De ratio 1:10 betekent dat wanneer je traint met 60 omwentelingen per minuut het vliegwiel maar liefst 600 omwentelingen maakt. En dit zorgt voor het uitstekende en comfortabele gevoel tijdens het trainen. 

GRENZEN AAN HET GEWICHT
De robuustheid van de vliegwielen kent natuurlijk z’n grenzen. Daarom ligt het accent meer op de draaisnelheid dan het gewicht. Tunturi hanteert een grens  van ca. 14 kilogram, ook om de kans op transportschade van de relatief  kwetsbare vliegwiellagers te voorkomen. overigens mag die 14 kilo er best zijn, en dat heeft weer z’n gevolgen voor het design van de fiets- en crosstrainers: een sterk frame met dikke en stevige buizen. kortom: het gewicht van het vliegwiel is niet allesbepalend. De draaisnelheid van het vliegwiel is minstens zo belangrijk. Test de verschillen maar eens uit bij je dealer!

HET MOTORVERMOGEN ( DE PK'S ) VAN JE LOOPBAND
De motor en met name het motorvermogen krijgen steeds meer aandacht bij de aanschaf van een looptrainer. Maar: wat zegt dit ‘vermogen’ nu  eigenlijk? In de praktijk worden  nogal eens verschillende waarden genoemd. Tunturi gaat altijd uit van het vermogen bij continue-belasting, ofwel het constant vermogen. Deze meting is het hoogste vermogen waarbij de motor kan draaien zonder motorschade op te lopen. Deze waarden liggen nu tussen de 2 en 3,5 pk. Continuevermogen en piekvermogen zijn verschillende begrippen. pieken, dat doe je maar even, dus dit gegeven heeft weinig waarde, want langdurig gebruik van de motor op het piekvermogen veroorzaakt motor schade. Ga je  vergelijken, let dan vooral op het gegeven van de waarde van de continuebelasting, het constant vermogen.

RESERVECAPACITEIT
Uitgaan van het grootste motorvermogen is niet altijd nodig. Wanneer het gaat om lage snelheden, een hoog gebruikersgewicht en écht hardlopen wordt er veel van de motor gevraagd. Neem bijvoorbeeld revalidatie en gebruikers met een (te) hoog gewicht, dan zal de loopband in staat moeten zijn om de gebruiker bij een lage snelheid in beweging te krijgen en te houden. Dit zonder te gaan schokken, onregelmatig te gaan draaien of te variëren in snelheid. bovendien is de koeling van de motor bij zeer lage draaisnelheden minimaal, aangezien de op de motor geplaatste ventilator langzaam draait. Daarom zijn de motoren van Tunturi groot gebouwd, in feite met veel ‘reserve’, zodat zij eigenlijk nooit op maximum vermogen hoeven te draaien.